Documents 1


QUE PUC FER AMB DOCUMENTS DE GOOGLE?

  • Crear documents.
  • Pujar documents
  • Afegir text. 
  • text: Desplaçar-se pel document, Desplaçar, Seleccionar, Eliminar, Desfer i refer, Copiar, tallar i enganxar, Buscar i reemplaçar
  • Format: Canvi de fonts, mida, color ...paràgraf, alineació, sangria, interlineat...columnes, llistes i plantilles.
  • Inserir (enllaços, imatges, un dibuix, un gràfic, una taula, Vincles, marcadors, comentaris, Salt de pàgina, Capçalera i peu de pàgina, Línia horitzontal, Caràcters especials , Equacions Índexs, Nota a peu de pàgina).
  • Compartir document (amb paper d'edició, comentari o només veure).
  • Historial de versions.
  • Publicar documents.

 Els Documents de Google són pàgines de text amb format: colors, alineacions, llistes, enllaços, imatges, etc. Tenen totes les característiques que podem donar-li a un document amb qualsevol processador de paraules modern.

Utilitzant Documents de Google podem crear cartes, treballs de redacció, documents amb les especificacions d'un projecte ... el que necessitem.

Començarem a estudiar aquesta primera aplicació de Google Drive. En ella veurem tot el necessari per editar documents de text, desplaçar-nos, seleccionar, eliminar, copiar, enganxar i desfer.

També veurem com buscar i reemplaçar paraules i diferents formes de veure un mateix document.

En les següents unitats veurem com donar format a aquests documents i com utilitzar eines avançades en els mateixos. Com podem recordar de la unitat anterior, vam obrir l'aplicació utilitzant el botó Nou de Google Drive, o bé fent doble clic sobre un document existent.


Interficie de documents

La pantalla de Documents de Google mostra els següents elements:

1. Menú d'Inici de l'Aplicació. Presenta una pantalla amb tots els documents allotjats a la nostra unitat de Google Drive per accedir-hi fàcilment, tal com es pot veure una mica més endavant.

2. Nom d'arxiu, destacar i moure. La caixa de l'esquerra permet definir el nom de el document, la icona en forma d'estrella permet afegir als arxius destacats de Google Drive i la tercera icona permet definir una nova carpeta d'emmagatzematge.

3. Barra de menús. Conté tots els comandaments necessaris per a l'elaboració d'el document.

4. Barra d'eines. És el conjunt d'icones amb els quals també podem executar les ordres de l'aplicació.

5. Comentaris i Compartir. Permeten afegir comentaris a el document. El botó Compartir permet indicar que usuaris poden veure i / o editar el document.

6. Àrea d'escriptura. Aquí escrivim i vam editar el document.

7. Indicador de pàgina. És una etiqueta que mostra la nostra posició en el document. També podem navegar pel document desplaçant la barra.

8. Botó Explorar. Permet fer cerques a la web relacionades amb el contingut de el document, de manera que podem trobar referències, imatges, etcètera.


Crear documents

Des de l'opció Crea es proposa la creació de diferents tipus de documents i la possibilitat de crear col·leccions per tal d'organitzar-los. Tan sols s'ha d'obrir el desplegable i triar el tipus de document que es vol crear:

  • Feu clic en el botó "Nou" (nou document del Drive)
  • Document de text


Pujar documents

Hi ha dues maneres per pujar arxius i carpetes a Documents Google Drive.

 

  • Arrossega i deixa anar. Si teniu les últimes versions de Google Chrome podreu penjar els vostres arxius i carpetes directament a l'escriptori de Documents Google Drive.
  • Penja. Si el vostre navegador no us permet aquesta opció, haureu d'usar l'opció "Penja" i seleccionar els arxius i carpetes que vulgueu pujar.


Desplaçar-se pel document


seleccionar text


copiar, tallar i pegar


buscar, ortografia i traducció


formats del text

- Format caràcter. Font

- Format caràcter. Mida

- Format caràcter. Estil

- Colors del Text

- Treure els formats

 


format de paràgrafs

- Format paràgraf. Alineació

- Format paràgraf. Sangria

- Format paràgraf. Interlineat

 

- Estils de paràgraf


columnes, llistes i plantilles

- donar un format de columnes al nostre document

- llistes numerades, en què els elements s'ordenen numerant-los, o llistes amb vinyetes, on tots els elements tenen el mateix símbol

- plantilles



insertar

Inserir:

-enllaços, imatges, un dibuix, un gràfic, una taula, Vincles, marcadors, comentaris, Salt de pàgina, Capçalera i peu de pàgina, Línia horitzontal, Caràcters especials , Equacions Índexs, Nota a peu de pàgina).


Inserir imatges de Google

Si estem treballant en Word i volem afegir una imatge de Google primer haurem de descarregar-la al nostre ordinador per posteriorment adjuntar-la al document.

No obstant això, Google Drive ens dóna l'opció d'accedir a Google Imatges directament des del document en què estiguem treballant, facilitant i agilitzant molt més la nostra tasca.


historial de revisions


Compartir, col·laborar i publicar documents

Els documents creats amb Documents  poden tenir diferents graus de visibilitat a la xarxa. En principi tots són privats però podeu:

 

  • Compartir amb altres usuaris i usuàries de manera que també puguin accedir al document.
  • Col·laborar, si doneu permís no només per veure el document sinó també per editar-lo.
  • Enviar el document com arxiu adjunt a un missatge de correu electrònic.
  • Publicar com a pàgina web i fer el document visible a la xarxa.
  • Restringir la visibilitat només a persones del domini: en aquest cas, per veure el document caldrà que hi estiguin identificades. 

Quan es comparteix un document amb altres persones, el programa demana si es vol enviar un missatge de correu electrònic en el qual es pot adjuntar el document.

 

També es pot decidir que les persones a qui es convida a col·laborar en l'edició del document puguin convidar d'altres persones o no i donar de baixa col·laboradors en qualsevol moment, sempre i quan es sigui el propietari o es tingui el permís per fer-ho.

Una opció interessant quan es treballa de manera col·laborativa és la dels comentaris, que mostren en text escrit, el nom de l'usuari o usuària que l'ha escrit i la data. Els comentaris es poden recuperar des de l'opció Comentaris. Aquests es poden respondre, eliminar i marcar com a resolts. I podeu rebre Notificacions sobre els comentaris per correu electrònic.

                        

Documents  és una molt bona aplicació per a l'edició col·laborativa de documents, però cal trobar estratègies de treball. A les fases a les quals considereu necessari deixar constància de l'autoria de les aportacions, cada persona pot escriure en colors diferents o bé treballar amb comentaris.

 

El xat i la possibilitat d'edició simultània en temps real faciliten el seguiment, ja que, mentre s'està editant, es marca sobre el document la posició de cada persona, tot destacant allò que va escrivint. També es pot consultar l'historial d'edició del document, per revisar les contribucions que ha fet cada persona (Fitxer | Consulta l'historial de revisions).


PUBLICAR documents a la web

Per obtenir el codi de l'iframe necessari per incrustar el document en un web heu de publicar el document, feu Fitxer | Publica al web … i accediu a la pantalla següent:

En el moment en el que heu publicat el document podeu obtenir el codi de l'iframe que heu de copiar en la pàgina web on el voleu incrustar.

 

Aquí teniu un exemple d'url:

                                

Una vegada publicat el document podeu fer que es deixi de publicar fent clic en el botó deixa de publicar (Fitxer | Publicar al web …) en el moment que vulgueu.

 

 

 Feu clic en "Insereix", podreu veure el codi de l'iframe:

                     


Videos tutorials de tot el que es pot fer amb doc...